Prose
Editoriale > Proză > Generaţia X

Generaţia X

“N-am să slujesc ceva în care nu mai cred
– fie că se cheamă căminul meu, patria mea sau biserica mea –
şi-am să încerc să mă exprim în vreun mod de viaţă sau de artă
 pe cât de liber şi de întreg voi putea, folosind întru apărarea mea
singurele arme pe care îmi îngădui
să le folosesc: tăcerea, exilul şi viclenia.”
(James Joyce)

© 2003 kerygan.
Toate drepturile rezervate. Reproducerea sau/şi
modificarea acestui material integral sau/şi parţial
fără acordul în scris al autorului se va pedepsi
conform prevederilor legii dreptului de autor.

    "Tinerii din ziua de azi nu mai ştiu ce înseamnă respectul. Pe vremea noastră..." Aceasta este fraza cel mai des întâlnită în discuţiile majorităţii adulţilor. Oare este drept ceea ce spun sau nu? Pentru aceasta trebuie să începem cu începutul.

    Totul la început este un vis al tinerilor deveniţi adulţi: de a avea un copil. Şi chiar de la început tânărul om este pus la îndoială. Chiar dacă nimeni nu recunoaşte toţi oamenii îşi analizează copilul înainte ca acesta să apară.
    Fără îndoială familia, primul mediu în care se va dezvolta şi integra copilul, va avea o influenţă considerabilă asupra sa. Istoria fiecărei familii, cu problemele ei specifice, care-i conferă o notă proprie în raport cu toate celelalte, contribuie în mod hotărâtor la conturarea caracterului acestui "candidat la umanitate".

    Pentru a avea un studiu cât mai lesne de înţeles, nu neapărat obiectiv, vom începe cu crearea unui tânăr om şi îi vom popula lumea cu toate problemele pe care le-ar întâlni în viaţa reală.

    Părinţii săi stau şi se uită unul la altul. Ştiu că vor avea un copil şi sunt fericiţi. Visul lor va deveni realitate. Dar în acelaşi timp amândoi se gândesc la acelaşi lucru:    "Va fi oare deştept, bun, fericit?..."

    Dacă va fi bătut la cap, va creşte prost, chiar dacă nu s-a născut aşa; dacă îl va educa un profesor de dans, va deveni o păpuşă; dacă va fi hrănit din bani furaţi, faptul acesta îşi va pune pecetea asupra caracterului său. E greu să arăţi şi să explici influenţa factorilor externi asupra psihicului omului. Se ştie ce influenţă poate avea asupra unui copil mutra stupidă a dădacei, fizionomia tatălui, adesea lipsită de omenesc, biberonul murdar din mâinile galbene ale mamei încă tinere, mirosul de tutun, ţipetele şi lacrimile frăţiorilor şi surioarelor şi alte elemente asemănătoare, cărora părinţii iubitori şi milostivi, stăpâni absoluţi ai casei şi ai familiei, nu le acordă nici o atenţie. Toate acestea deformează, fără îndoială, acest tânăr om. Copilul, cu bine, cu rău, se obişnuieşte cu familia sa. Violenţa verbală chiar şi fizică i se pare un act natural. I se pare normal să fie sancţionat la cea mai mică greşeală de compor-tament, chiar şi pedepsirea pentru faptul că s-a împiedicat de prag.
    Şi astfel timp de câteva ierni până când vine timpul ca tânărul om să intre în rândul elevilor. Aici tot universul său se destramă. Vede copii fericiţi care se gândesc la jocul din curtea şcolii şi nu-nţelege de ce este pedepsit atunci când îl bate pe băiatul acela care râde de el, mai ales că el învăţase în "cei şapte ani de acasă" că "bătaia este ruptă din rai". Şi încet-încet se retrage în colţişorul său şi încearcă să-şi mai alunge din spaima de a ajunge acasă fiind cât mai activ la şcoală, dar totodată pentru a fi sigur că nu va lua o notă slabă, mai ales că "tăticul" şi "mămica" lui îi spusese că dacă ia o notă mai mică de 9 va avea "de-a face cu el".
    De aici şi starea lui de încordare la şcoală unde este sancţionat, nou prilej de tensiune, cu atât mai mult cu cât o notă slabă obţinută atrage după sine, în mod firesc, penalizări în familie. Iată format un cerc vicios, din care tânărul om nu poate ieşi decât dacă este înlăturată carenţa familială sau şcolară care l-a generat. În caz contrar, pot apărea traume de natură psihică, copilul eşuând în stări maladive de natură nervoasă, în conduite reproşabile, în eşec şcolar etc.
    După aceasta, ca şi cum ar fi o modă, intervine dezbinarea familiei, datorită raportului defectuos soţ-soţie. Conştientizând drama ce are loc, copilul începe să se frământe, să-şi pună tot felul de probleme, cărora nu le găseşte un răspuns acceptabil, îşi simte sufletul încărcat, e chinuit de perspectivele sumbre pe care le întrevede. Dacă până în acel moment îşi iubea părinţii la fel de mult, acum el este derutat, dezorientat. Treptat, îşi pierde încrederea în ceea ce reprezenta pentru el dragostea, securitatea, liniştea şi nimic nu reuşeşte să-i mai reţină atenţia sau să-i trezească interesul. Tânărul om se duce în continuare şi asistă la orele de curs total absent.
    De-abia se aşezase în bancă, după ce profesorul îi făcuse morală că nu e atent la lecţie şi scăpase ca prin urechile acului de un doi, pentru un răspuns cam anapoda, că filmul întâmplărilor de aseară din casa părintească, începu iarăşi să i se perinde prin faţa ochilor... "de ce oare tocmai părinţii mei?". Dar întrebarea rămâne neauzită. Este obligat să aleagă între părinţi, şi nu poate. Nu putea renunţa la mamă, nu putea renunţa la tată. Avea nevoie de amândoi în egală măsură. Şi totuşi copilul este atribuit, prin sentinţa de divorţ, unuia dintre părinţi. El îl urmează, dar adesea dorul de celălalt e prea puternic şi ajunge la un moment "plimbându-se" de la unul la altul, reţinut insistent de fiecare în parte sau îndepărtat, rând pe rând, de amândoi, în încercarea acestora să-şi refacă viaţa lor, nu şi a copilului.
    De nenumărate ori era văzut pe o bancă în parcul oraşului, uneori moţăind, alteori dormind de-a binelea. Destul de neîngrijit îmbrăcat, desculţ, în pantaloni scurţi, cu răni la genunchi, cu spatele şi umerii arşi de soare - stătea cu capul şi mâinile sprijinite de spătarul băncii. Un om se apropie de el şi îi oferă un corn. Îl refuză insistent: oare să mai aibă încredere şi în acest adult? Avusese încredere, îşi pusese destinul în mâna celor doi adulţi ce-l creaseră şi a fost abandonat. Stă şi la mamă, şi la tată. Mama locuieşte pe o stradă şi tatăl pe alta. Când mama îl bate doarme la tatăl său. Când tatăl său nu-i dă bani, îi dă mama. Când era bolnav tatăl l-a trimis la mamă şi mama la tată. Nu mai vroia şi nu mai putea să-şi vadă părinţii: răspunsese obraznic şi mamei şi tatălui în ziua aceea şi fiecare îl trimisese la celălalt.
    Chiar dacă acest lucru nu este des întâlnit, certurile trecătoare din familie, la care copilul este martor şi chiar arbitru, se repercutează negativ asupra psihicului său.
    Copilul care a făcut, prea devreme, cunoştinţă cu "realităţile" vieţii, va fi un "încruntat". Iar părinţii care au admis să se întâmple acest lucru ar trebui condamnaţi. Pentru că el n-o să se bucure total de copilărie, o să facă totul fără tragere de inimă şi va fi greu de educat, căci o rană adâncă se cicatrizează greu. Acest copil va fi o problemă pentru toţi cei ce-l vor întâlni.
    Adolescentul care va deveni acest tânăr om va fi un adolescent fără copilărie. Întrebarea "Te-ai născut ieri?" i s-ar potrivi de minune. Se va uita peste amintirile lui Ion Creangă şi se va întreba: "Oare dacă Ion Creangă ar fi în locul meu, ar mai scrie amintirile sau le va aduna frumos, va curăţa fiecare colţişor de amintiri, şi le va arunca la coşul de gunoi?".
    Până la urmă unul dintre părinţi reuşeşte să-şi refacă viaţa şi rămâne cu el. Are acum un nou tată sau o nouă mamă. Familia prosperă încet şi sigur, dar doar pe plan financiar. Amintirile mamei sau tatălui de dinainte devin din ce în ce mai tulburătoare. Începe să găsească punctele negative ale fiecărui adult din viaţa sa şi ca o salvare îi apare în minte oportunitatea de a se întreţine singur. Încă boboc pe băncile liceului începe să-şi caute singur un loc de muncă: poate astfel va scăpa de problemele cel macină.
    Timpul i se împarte între şcoală şi muncă. Profesorul, probabil un alt fost tânăr cu probleme, îi spune pe un ton ironic: "Dar ai cumva copii acasă de crescut de nu ai timp să înveţi?" Adolescentul se uită în ochii profesorului şi zăreşte un râset ironic. Îşi reprimă toată furia şi îşi îndreaptă ochii către pământ: îi era ruşine cu trecutul său, cu faptul că trebuia să muncească de la acea vârstă ca să se întreţină. Şi astfel i se întâmplă în fiecare zi. Şi sufletul său îi spune că adulţii sunt de vină pentru ceea ce se întâmplă şi pentru aceasta adulţii trebuiesc pedepsiţi. Dar el nu poate face decât să le întoarcă spatele atunci când aceştia îi vor cere ajutorul, la fel cum şi adulţii i-au întors lui spatele.
   
"Tinerii de azi care nu mai au nici un respect pentru adulţi".
Adolescentul aude această frază şi gândurile încep să i se perinde în faţa ochilor:

    “Au dreptate sau se înşală aceşti oameni ce au grijă de viitorul nostru? Oare viitorul pregătit de către prezenţii adulţi va fi într-adevăr un viitor sau ne va face să trăim în continuare în trecut?  Dacă adulţii ne fac încă să trăim în trecut de ce să-i mai respectăm? Nu merită!”

    Şi astfel se nasc membrii Generaţiei X. De ce Generaţia X? Pentru că nici un tânăr din ziua de azi nu este la fel ca celălalt, această generaţie neputând fii încadrată în nici un tip. S-a ajuns la aceasta din cauza lipsei siguranţei ce ar fi trebuit indusă de către părinţi şi cadrul didactic. De către toţi adulţii.

Toţi adolescenţii din ziua de azi fac parte din Generaţia X, indiferent dacă au suferit din cauza părinţilor sau a cadrului didactic.
Generaţia X s-a născut “ieri” şi ceea ce-i caracterizează cel mai bine este următorul citat:
“N-am să slujesc ceva în care nu mai cred – fie că se cheamă căminul meu, patria mea sau biserica mea – şi-am să încerc să mă exprim în vreun mod de viaţă sau de artă pe cât de liber şi de întreg voi putea, folosind întru apărarea mea singurele arme pe care îmi îngădui să le folosesc: tăcerea, exilul şi viclenia.”